UVA / HVA: Hoe bereik je rokers (met een bord voor hun kop)?
En realiseer je een creatieve reminder voor een rookvrije campus?
Strategie:
De Universiteit van Amsterdam (UvA) en Hogeschool van Amsterdam (HvA) wilden het rookverbod op hun campus onder de aandacht brengen en daagde Kumpany uit een creatieve manier te bedenken om dit onder de studenten en medewerkers te communiceren. Het doel was om het rookbeleid zichtbaar en onmisbaar te maken, zonder belerend over te komen. Een dikke vette knipoog helpt daarbij.
aanpak:
Om op een ludieke manier aandacht te vestigen op het rookverbod, creëerden we het Anti-Rook Borden Bos. Dit visuele spektakel bestond uit een opvallende verzameling borden die speels maar vooral ‘in your face’ het rookverbod benadrukten. De borden stonden verspreid op verschillende campussen en gebruikten humor en creativiteit om het rookbeleid in het dagelijks leven van studenten en medewerkers te verankeren. Naast de borden werd er een campagne gevoerd om de bewustwording te vergroten, met onder andere sociale media-acties en informatieve reminders op centrale plekken binnen de UvA.
resultaat:
Het Anti-Rook Borden Bos was een geslaagde manier om het rookverbod op de UvA-campus onder de aandacht te brengen. De humoristische en creatieve insteek zorgde voor betrokkenheid en maakte studenten en medewerkers op een laagdrempelige manier bewust van de regels. De activatie versterkte het imago van de UvA als een maatschappelijk verantwoorde instelling en droeg bij aan een rookvrije en gezondere campusomgeving.